Forordning om digitale markeder («DMA»)
Formål: DMA er en konkurranselovgivning som søker å rette opp maktbalansen i den digitale sektoren og sikre at disse markedene forblir rettferdige og åpne til fordel for forretnings- og sluttbrukere av digitale plattformer. Loven ønsker å fremme innovasjon, vekst og konkurranseevne, både i det europeiske og det globale markedet.
Omfang: Relevant for foretak som tilbyr sentrale plattformtjenester til forretnings- og sluttbrukere etablert eller lokalisert i EU samt visse objektive vilkår relatert til omsetning, brukere og posisjon i markedet, definert som ‘portvoktere’ (typisk Alphabet (Google/YouTube), Meta (Facebook/Instagram), ByteDance (TikTok), Snap Inc. (Snapchat,) og Apple (AppStore) og Amazon). DMA gjelder uavhengig av etableringssted eller bosted for portvokterne og uavhengig av lover som ellers gjelder for tjenesteytelsen.
Viktige forpliktelser: Portvoktere kan blant annet ikke lenger sammenstille data på tvers av ulike tjenester eller plattformer uten eksplisitt samtykke fra brukerne, favorisere egne produkter og tjenester på plattformene sine, hindre forbrukere fra å koble seg til bedrifter utenfor deres egne plattformer eller fra å avinstallere forhåndsinstallert programvare eller apper, hvis de ønsker det.
Videre må portvoktere blant annet tillate tredjeparter å samarbeide med portvokterens egne tjenester i visse spesifikke situasjoner, og tillate deres forretningsbrukere å promotere sitt tilbud og inngå kontrakter med sine kunder utenfor portvokterens plattform.
For å sikre at reglene for portvoktere overholdes, skal foretakene som faller inn under denne definisjonen, selv melde fra til Kommisjonen.
- Forordning (EU) 2022/1925, om digitale markeder (DMA)
- Dato for anvendelse i EU: 2. mai 2024
- Status/rute for Norge: Forordningen er EØS-relevante og for tiden til vurdering i EFTA-landene for innlemmelse i EØS-avtalen