Den 26. februar 2025 lanserte EU-kommisjonen en omfattende forenklingspakke som kan endre landskapet for bærekraftrapportering i Europa. Omnibus-forslaget, som dekker bærekraftrapportering (CSRD), aktsomhetsvurderinger (CSDDD) og EUs taksonomiforordning, har som mål å redusere rapporteringsbyrden for selskaper betydelig.
Konsekvenser av Omnibus for CSRD:
- Reduksjon i rapporteringsbyrde: Forslaget vil redusere antall selskaper som må rapportere under CSRD med omtrent 80 % ved å heve terskelen for rapporteringsplikt til selskaper med mer enn 1000 ansatte. Dette gir mindre store selskaper mer fleksibilitet til å fokusere på kjernevirksomheten.
- Frivillig rapportering: Selskaper som ikke lenger er pålagt å rapportere, kan velge å gjøre det frivillig ved hjelp av en forenklet standard basert på VSME-standarden. Dette gir mindre selskaper muligheten til å rapportere bærekraftsinformasjon uten full rapporteringsbyrde.
- Ingen sektor-spesifikke standarder: For å unngå økt rapporteringsbyrde, vil det ikke bli innført sektor-spesifikke standarder. Dette forenkler rapporteringsprosessen ved å redusere antall spesifikke datapunkter selskaper må forholde seg til.
- Kostnadsbesparelser: Endringene forventes å spare selskaper for betydelige kostnader, estimert til totalt 4,4 milliarder euro per år, inkludert besparelser på både rapporterings- og revisjonskostnader.
- Uendrede omsetningskrav: Omsetningskravene forblir uendret og gjelder i tillegg (enten € 50 mio+ i omsetning eller € 25 mio+ i balansesum), noe som betyr at selskaper fortsatt må vurdere sin økonomiske størrelse i forhold til eksisterende regler.
Forskjeller fra de eksisterende CSRD-kravene:
- Endret omfang: Under dagens CSRD-krav er flere selskaper inkludert i rapporteringskravene, inkludert mindre store selskaper og børsnoterte SMB-er. Omnibus-forslaget begrenser dette til kun store selskaper med over 1000 ansatte, noe som reduserer omfanget betydelig.
- Fokus på frivillighet: Mens CSRD har obligatoriske rapporteringskrav for flere selskaper, introduserer Omnibus en frivillig rapporteringsordning for de som ikke lenger er pålagt å rapportere. Dette gir selskaper mer kontroll over om de ønsker å rapportere bærekraftsinformasjon.
- Ingen krav om sektor-spesifikke standarder: Dagens CSRD-regulering krever utvikling av sektor-spesifikke standarder, mens Omnibus foreslår å fjerne dette kravet for å unngå økt kompleksitet og byrde.
- Forenkling av sikringskrav: CSRD har planer om å bevege seg mot mer omfattende sikringskrav, men Omnibus fjerner muligheten for å gå fra begrenset til rimelig sikring, noe som gir større forutsigbarhet og reduserer kostnader for selskaper.
Omnibusforslaget reduserer bærekraftrapporteringsbyrden, men skaper usikkerhet – norske virksomheter må forberede seg på endringer, men bør foreløpig forholde seg til gjeldende krav.
Status på EU-nivå:
Omnibus-forslaget er på «proposal» stadiet i EU’s Law Tracker og er en del av EUs femårsplan «A Competitive Compass for the EU». Forslaget må gjennom trilogforhandlinger i Rådet for Den europeiske union og Europaparlamentet, en prosess som kan ta 9–12 måneder. Forslaget om «stop-the-clock»-direktivet skal etter det opplyste stemmes over tirsdag 1. april i Europaparlamentet.
Hva betyr dette for norske virksomheter?
Norske myndigheter har ennå ikke gitt klare signaler om når eller hvordan disse endringene vil bli innlemmet i norsk lovgivning. Det er derfor viktig for selskapene å følge utviklingen nøye og vurdere hvordan de justerte terskelverdiene kan påvirke dem. Et velfungerende Governance, Risk Management, and Compliance (GRC) system kan bidra til å fange opp lovendringer og justere arbeidet med etterlevelse av bærekraftkrav. Med de foreslåtte endringene i CSRD, blir det viktigere enn noensinne å sikre at virksomhetens risiko- og styringsmodeller er innrettet for å håndtere nye krav og frivillige rapporteringsordninger.
