Hjem / Innsikt / Omnibus-forslaget: Mindre bærekraftrapportering, mer usikkerhet?

Omnibus-forslaget: Mindre bærekraftrapportering, mer usikkerhet?

I tidligere nyhetsbrev om EU-kommisjonens Omnibus-forslag har vi overordnet beskrevet hva det nye Omnibus-forslaget innebærer. I denne artikkelen fokuserer vi på konsekvensene for bærekraftrapportering under CSRD.
ESG_5

Den 26. februar 2025 lanserte EU-kommisjonen en omfattende forenklingspakke som kan endre landskapet for bærekraftrapportering i Europa. Omnibus-forslaget, som dekker bærekraftrapportering (CSRD), aktsomhetsvurderinger (CSDDD) og EUs taksonomiforordning, har som mål å redusere rapporteringsbyrden for selskaper betydelig. 

Konsekvenser av Omnibus for CSRD:

  • Reduksjon i rapporteringsbyrde: Forslaget vil redusere antall selskaper som må rapportere under CSRD med omtrent 80 % ved å heve terskelen for rapporteringsplikt til selskaper med mer enn 1000 ansatte. Dette gir mindre store selskaper mer fleksibilitet til å fokusere på kjernevirksomheten.
  • Frivillig rapportering: Selskaper som ikke lenger er pålagt å rapportere, kan velge å gjøre det frivillig ved hjelp av en forenklet standard basert på VSME-standarden. Dette gir mindre selskaper muligheten til å rapportere bærekraftsinformasjon uten full rapporteringsbyrde.
  • Ingen sektor-spesifikke standarder: For å unngå økt rapporteringsbyrde, vil det ikke bli innført sektor-spesifikke standarder. Dette forenkler rapporteringsprosessen ved å redusere antall spesifikke datapunkter selskaper må forholde seg til.
  • Kostnadsbesparelser: Endringene forventes å spare selskaper for betydelige kostnader, estimert til totalt 4,4 milliarder euro per år, inkludert besparelser på både rapporterings- og revisjonskostnader.
  • Uendrede omsetningskrav: Omsetningskravene forblir uendret og gjelder i tillegg (enten € 50 mio+ i omsetning eller € 25 mio+ i balansesum), noe som betyr at selskaper fortsatt må vurdere sin økonomiske størrelse i forhold til eksisterende regler.

Forskjeller fra de eksisterende CSRD-kravene:

  • Endret omfang: Under dagens CSRD-krav er flere selskaper inkludert i rapporteringskravene, inkludert mindre store selskaper og børsnoterte SMB-er. Omnibus-forslaget begrenser dette til kun store selskaper med over 1000 ansatte, noe som reduserer omfanget betydelig.
  • Fokus på frivillighet: Mens CSRD har obligatoriske rapporteringskrav for flere selskaper, introduserer Omnibus en frivillig rapporteringsordning for de som ikke lenger er pålagt å rapportere. Dette gir selskaper mer kontroll over om de ønsker å rapportere bærekraftsinformasjon.
  • Ingen krav om sektor-spesifikke standarder: Dagens CSRD-regulering krever utvikling av sektor-spesifikke standarder, mens Omnibus foreslår å fjerne dette kravet for å unngå økt kompleksitet og byrde.
  • Forenkling av sikringskrav: CSRD har planer om å bevege seg mot mer omfattende sikringskrav, men Omnibus fjerner muligheten for å gå fra begrenset til rimelig sikring, noe som gir større forutsigbarhet og reduserer kostnader for selskaper.

Omnibusforslaget reduserer bærekraftrapporteringsbyrden, men skaper usikkerhet – norske virksomheter må forberede seg på endringer, men bør foreløpig forholde seg til gjeldende krav.

Status på EU-nivå:

Omnibus-forslaget er på «proposal» stadiet i EU’s Law Tracker og er en del av EUs femårsplan «A Competitive Compass for the EU». Forslaget må gjennom trilogforhandlinger i Rådet for Den europeiske union og Europaparlamentet, en prosess som kan ta 9–12 måneder. Forslaget om «stop-the-clock»-direktivet skal etter det opplyste stemmes over tirsdag 1. april i Europaparlamentet.

Hva betyr dette for norske virksomheter?

Norske myndigheter har ennå ikke gitt klare signaler om når eller hvordan disse endringene vil bli innlemmet i norsk lovgivning. Det er derfor viktig for selskapene å følge utviklingen nøye og vurdere hvordan de justerte terskelverdiene kan påvirke dem. Et velfungerende Governance, Risk Management, and Compliance (GRC) system kan bidra til å fange opp lovendringer og justere arbeidet med etterlevelse av bærekraftkrav. Med de foreslåtte endringene i CSRD, blir det viktigere enn noensinne å sikre at virksomhetens risiko- og styringsmodeller er innrettet for å håndtere nye krav og frivillige rapporteringsordninger.

ESG_6

EU-kommisjonens Omnibus-forslag

I dette innlegget på LinkedIn har vi overordnet beskrevet hva det nye Omnibus-forslaget innebærer.
Les mer