Ettersom det tidligere var mulig for NVE å gi konsesjoner uten en kommunal planavklaring medførte dette kritikk for manglende lokal involvering og bestemmelsesrett. Med de nye endringene i plan- og bygningsloven og energiloven er det nå et krav at tiltakshaver må ha en områderegulering på plass før en konsesjon kan gis. Likevel er det viktig at konsesjonsbehandlingen etter energiloven fortsatt innebærer en helhetlig og bred samfunnsmessig avveining av alle fordeler og ulemper. En vedtatt områderegulering fra kommunen betyr ikke nødvendigvis at konsesjonen automatisk vil bli gitt.
Hovedformålet med endringen i plan- og bygningsloven er å tilrettelegge for kommunens involvering i planleggingsfasen av vindkraftprosjekter. Dette skal sikre at lokale interesser blir hensyntatt fra starten. Dette kan øke prosjektets generelle legitimitet og sørge for en bedre tilpasning til lokalsamfunnet, samtidig som det kan forebygge konflikter ved fremtidig utbygging.
Ettersom det nå legges opp til to parallelle løp er det behov for samkjøring både av oppgaver og fremdrift slik at det unngås dobbeltarbeid og unødig lang saksgang. Regjeringen har derfor lagt frem en detaljert gjennomgang av hvordan områdereguleringen og konsesjonsprosessen kan koordineres for å skape en mer effektiv og kostnadseffektiv prosess. Dette inkluderer en mulighet for tiltakshaveren til å samordne prosessen allerede fra begynnelsen, og hvordan NVE kan involveres som en fagmyndighet for kommunen.
Også gjennomføringen av konsekvensutredninger i begge behandlingsspor legges opp til å bli mer parallell. Tiltakshaver utarbeider da melding med forslag til plan- og utredningsprogram som skal beskrive hvordan prosessen for områderegulering og konsesjonsprosessen med felles konsekvensutredning skal gjennomføres. Her må kommunen og NVE kvalitetssikre at kravene etter plan- og bygningsloven og konsekvensutredningsforskriften er oppfylt. Dette innebærer at det må være en kontinuerlig dialog og møter mellom tiltakshaver, kommunen og NVE i den tidlige fasen av prosjektet.
Øvrige sentrale punkter i veilederen er:
- Hvordan regionale og interkommunale planer kan brukes til å koordinere arealbruk og vurdere alternative lokalisering for vindkraftverk
- Viktigheten av tidlig involvering av samiske interesser, herunder reindriftsinteresser.
- Prosessene for høring, offentlig ettersyn, og behandling av planforslag og konsesjonssøknad
- Klare retningslinjer for hvordan prosesser kan stoppes og klagemulighetene
Veilederen er ment å være fleksibel og skal kunne oppdateres basert på praktiske erfaringer og tilbakemeldinger fra kommuner og utbyggere for å sikre at den fortsetter å bidra til en effektiv og god prosess.
Simonsen Vogt Wiig jobber med flere meldinger og konsesjonssøknader som allerede går etter det nye plan- og konsesjonssystemet. Flere av sakene involverer også samiske interesser og vi viser her særlig til konsultasjonsplikten som vi har omtalt i artikkelen Hva betyr Fosen-saken for ny kraft?
Ved spørsmål er det bare å ta kontakt! Vi setter pris på uformelle diskusjoner.
Veilederen kan leses her.